Eerste week in Tanzania - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van Esther Neelis - WaarBenJij.nu Eerste week in Tanzania - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van Esther Neelis - WaarBenJij.nu

Eerste week in Tanzania

Blijf op de hoogte en volg Esther

09 September 2012 | Nederland, Heerenveen

Hallo allemaal! Precies een week geleden stapte ik op het vliegtuig naar Tanzania. Vanaf Frankfurt vlogen we met Ethiopian Airlines, met een tussenstop in Addis Abeba in Ethiopië. Op ons ticket stond dat we in terminal 2 moesten zijn, dus hier hebben we een aantal uren wachtend en kijkend naar alle mensen doorgebracht. Totdat onze vlucht er ineens niet tussenstond en bleek dat we in terminal 1 moesten zijn. We hebben lief glimlachend aan de rij mensen voor de douane proberen uit te leggen waarom we snel uit de terminal wilden en toen heel asociaal voorgedrongen ;) Gelukkig waren we nog op tijd en bleek dat veel meer mensen niets wisten van het veranderen van terminal.
Vanaf Addis Abeba vlogen we naar de Kilimanjaro International Airport, waabij we de Kilimanjaro super mooi konden zien vanuit het vliegtuig. Vervolgens zijn we met de taxi naar Moshi gegaan, een stad waar we de eerste nacht hebben doorgebracht. De volgende dag op naar het busstation om de bus te nemen naar Same. Het was er erg chaotisch, maar gelukkig waren er een paar mensen die ons goed hebben geholpen welke bus we moesten nemen. Na een rit van twee uur over allemaal zandweggetjes kwamen we aan in Same, waar we de komende drie maanden gaan verblijven.

We verblijven in het Amani Lutheran Centre, een soort hostel van de Lutherse kerk. Ons huisje bestaat uit een slaapkamer met twee bedden, een kamer om te zitten en de douche (tonnen water, maar gelukkig wel een wc). Er is geen stromend water. Bij het hostel hebben we al verschillende mensen ontmoet, wel erg lastig om al die namen en gezichten te onthouden, ze lijken heel erg op elkaar! En het blijkt dat vrouwen hier ook af en toe pruiken dragen, wat het voor ons ook niet makkelijker maakt ;)

De meeste mensen hier in Same zijn erg aardig en behulpzaam. De twee vrouwen die het hostel onderhouden hebben ons geholpen met de eerste keer boodschappen en koken.
Deze week hebben we Judith, een Nederlandse vrouw die hier werkt, en een paar van haar vrienden uit Same ontmoet. Met één van deze vrienden, Kazoka, hebben we gister een bergje beklommen hier naast Same. Er waren geen echte wandelpaden, dus we hebben ons vaak geprikt aan alle cactussen, maar het uitzicht maakte alles meer dan goed ;)

Afgelopen week zijn we twee dagen in het ziekenhuis geweest. Het ziekenhuis is gebouwd op een heuvel en alle afdelingen hebben een apart gebouw. De meeste artsen en verpleegkundigen kunnen wel een beetje Engels en alles wordt ook opgeschreven in het Engels, maar de visite gaat in het Swahili en is dus voor ons nog lastig te volgen. Gelukkig gaat het Swahili steeds beter en zijn we goed aan het oefenen.

Typisch Afrika:
- Als je op straat loopt wordt er de hele tijd mzungu (blanke) naar je geroepen.
- Bij het doen van boodschappen hadden we niet genoeg geld omdat we nog niet gepind hadden. De rest van het geld mochten we de volgende dag of de dag erna wel weer eens terugbrengen..
- De eerste keer in het ziekenhuis vragen we naar de arts, blijkt hij helemaal niet te weten dat wij komen..

Tot snel!

Liefs Esther (is trouwens een veelvoorkomende naam hier in Tanzania!)

• 09 September 2012 - 21:42

Marijke:

Hoi Esther,
    Hardstikke fijn om wat van je te horen en fijn om te horen dat je een goede reis hebt gehad ondanks de spanning om het vliegtuig nog te halen.
    Wens je heel veel succes met je co schap en hoop dat je ook geniet.
    Kijk al weer uit na je volgende verslag.
    Heel veel liefs MArijke

• 09 September 2012 - 22:27

Juul:

Essebes!
    Wat klinkt het vet. Geen stromend water, my Lord, dat wordt even wennen!
    Ik hoop dat jullie je snel thuis voelen en dat je veel mooie dingen gaat meemaken.

Dikke kussen uit Grun!
    X

• 09 September 2012 - 22:50

Alie:

Essie! Wow, geen stromend water, wel ff wennen natuurlijk! Maar nu is het avontuur wel echt begonnen zeg, heeeeel veel plezier en ben benieuwd naar de volgende verhalen!
    Liefs uit Venlo, xxxx!

• 10 September 2012 - 07:42

Astrid:

Heee es! Super leuk om wat van je te horen! Fijn dat je goed bent aangekomen:) fotos zien er mooi uit! Veel plezier daar nog en succes in het ziekenhuis. Liefs

• 10 September 2012 - 09:55

Marije De Boer:

Hoi Mzungu Esther!

Vanaf minuut 1 een nieuw avontuur. Heel veel plezier, en ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal.

Groetjes Marije

• 10 September 2012 - 22:41

Frederika:

Hey Esther,
    Wat leuk om op deze manier van je te horen. Voor mijn gevoel moest je nog vertrekken....en nu zit je er al!!! 'k Heb je helemaal niet meer een fijne tijd kunnen wensen, dus bij dezen: heel veel succes met je werken in een heel bijzonder land!
    Liefs van ons allemaal.

• 11 September 2012 - 00:10

Klaas:

Hoi Esther,
    Dat klinkt goed allemaal! Grappig dat je bij de Lutheranen zit. Ik heb twee jaar geleden de inzegening van de bisschop meegemaakt in de Lutherse kerk daar. Na afloop van de urenlange sessie een feestelijk diner met geiten aan het spit. Je zult het vast heel gezellig hebben in Same en alles loopt niet zo gesmeerd als hier, maar dat wist je al en meestal is dat niet zo erg. Is dokter Bas trouwens nog werkzaam in het ziekenhuis? Ik heb toen een heel leuk gesprek met hem gehad, misschien herinnert hij het zich. En de Tanzaniaanse dokter Norbert - z'n achternaam ben ik even kwijt - hield een mooie lezing over de gezondheidszorg in Tanzania.
    Hoop graag meer van je avonturen te horen, veel succes,
    Klaas

• 11 September 2012 - 01:03

Lisette:

Heey Es! Fijn dat jullie goed zijn aangekomen, en al mooie foto's gemaakt! Vast nog erg wennen allemaal daar in Afrika, zonder stromend water is wel afzien zeg.. Waardeer je het straks hier weer allemaal heel erg;) Veel plezier en geniet ervan! Liefs!

• 11 September 2012 - 01:03

Lisette:

• 11 September 2012 - 14:54

Roelien De Nood:

Ha die Esther,
    Zit je al weer in een ver land! Ik vond het leuk om je eerste indrukken te lezen, heel herkenbaar ook. De foto's zien er sfeervol uit, wat een landschapje daar! Ik hoop dat je een goede periode tegemoet gaat, qua werk en met veel levenservaring en vooral relativeringsvermogen en Afrikaanse humor....
    liefs, Roelien

• 11 September 2012 - 16:22

Piet Hein:

ik lees met veel plezier mee, geniet daar bij alles!!!

• 12 September 2012 - 10:36

Jan En Anneke Fan 't Skoat:

Leuk om op deze manier van je avonturen op de hoogte te blijven.
    Wij wensen jullie veel succes in je werk en vrije tijd.
    Wij hopen nog vaak jou pagina te lezen.

groet jan en anneke

• 13 September 2012 - 22:47

Sara Kim:

Hey es! Fijn dat je veilig bent aangekomen en te horen waar je precies terecht bent gekomen!
    Heel veel plezier!
    Liefs, Sara Kim

• 16 September 2012 - 16:56

Elly:

Hooi Es! Een beetje late reactie, maar heel fijn om van je te horen! Ziet er mooi uit en ik ben heel benieuwd naar al je belevenissen daar! Succes, veel plezier en geniet ervan! Liefs Elly

• 17 September 2012 - 13:18

Klaziena:

Jeetje Es, al weer 2 weken in Afrika! Hoe gaat het met je Swahili?
    Je eerste foto's geven een goeie indruk! Mooi landschap zeg! Hehe interieur misschien iets minder ;-)
    Succes met alles en ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    Liefs Klaziena