De tijd vliegt.. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Esther Neelis - WaarBenJij.nu De tijd vliegt.. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Esther Neelis - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt..

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

10 Oktober 2012 | Tanzania, Same

De tijd vliegt.. Er zijn al weer bijna 6 weken om!

Met het ziekenhuis zijn Marieke en ik twee keer met een mobile clinic naar dorpen in de buurt geweest, waar Maasai (de belangrijkste stam van Tanzania) wonen. Een paar lemen hutjes op de hei, wat geiten en dat is het, bijzonder om te zien. Op de dag zelf komen ze overal vandaan om hun kinderen te laten wegen aan de boom (sommige kleintjes vinden zo’n schommel wel erg leuk, anderen zijn met geen mogelijkheid goed te wegen en grijpen zich wanhopig aan mij vast)) en te laten vaccineren. Ook de zwangere vrouwen worden hier onderzocht. Erg leuk om hier zelf veel te kunnen doen!

Vorige week ben ik naar het Care and Treatment Centre geweest, waar patiënten met HIV en AIDS worden behandeld. Erg goed georganiseerd, alle patiënten worden landelijk geregistreerd. Indrukwekkend als een jongetje van 10 5 maanden te laat alleen bij de dokter komt, omdat zijn ouders lange tijd geleden aan HIV zijn overleden en zijn familie niet goed voor hem zorgt.

De laatste tijd hebben we naast het werken in het ziekenhuis ook veel leuke dingen gedaan. Zo zijn we met Judith, een Nederlandse vrouw die hier al langere tijd in Same zit, haar broer en haar Tanzaniaanse vriend, naar Usangi geweest, een dorp in de bergen een paar uren van Same vandaan. Een mooie rit in de jeep (gelukkig kende de chauffeur de route zo goed dat hij de meeste kuilen al wist te ontwijken.. ) en een nog mooier uitzicht op onder andere de Kilimanjaro. Daarna de hele familie van de vriend van Judith bezocht, inclusief zijn oude overgroot oma van maar liefst 112 jaar.

Met Karlijn, een Nederlandse verpleegkundige, die ook voor 3 maanden in Same zit, en Mgimba, een verpleegkundige uit Same, ben ik naar de Mother Kevin school geweest, een primary school waar les in het Engels wordt gegeven. Onvoorstelbaar gastvrije mensen en hele schattige kindjes die ons met allemaal liedjes welkom gingen heten. Eén klas vroeg of wij ook een Nederlands liedje voor ze wilden zingen, gelukkig viel hoofd-schouder-knie- en teen in het Nederlands en Engels erg in de smaak!

Vorig weekend zijn we naar Arusha geweest en afgelopen weekend naar Moshi, beide steden in de buurt van Same. De eerste keer stromend water in een maand! In Moshi zijn we met vrienden uit Same nog naar een club geweest en verder nog heerlijk gezwommen. Terug in Same voelt het weer als thuiskomen.. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ik over een tijd alweer in Nederland be!
De mooie landschappen en gastvrije en geweldige mensen ga ik zeker missen. Gelukkig zijn we er nog even! Dit weekend gaan we waarschijnlijk naar het nationale park vlakbij Same en naar een Maasai markt.

Liefs en tot snel,

Esther

Typisch Afrika:
- De mobile clinic die om 9.00 zou vertrekken, en uiteindelijk om 15.15 vertrekt
- De mensen die ondanks dat ze te laat zijn, altijd tijd hebben voor een uitgebreide begroeting
- De kinderen op de weg naar het ziekenhuis die mzungu nog niet goed uit kunnen spreken en mjungu roepen of good morning aan het eind van de middag :)
- De geweldige landschappen
- Kinderen die achter je aan lopen en zeggen give me my money
- De gastvrije en lachende mensen

• 10 Oktober 2012 - 19:30

Astrid:

Leuk es, klinkt goed allemaal! Bijzonder om mee te maken, geniet er nog van!

Leuk om weer iets over je belevenissen te lezen.
    We zijn net terug van de verjaardag van je moeder en hebben de leuke kaart van jou nog gelezen.

• 10 Oktober 2012 - 23:33

Frederika:

O HELP!!! Er is iets goed misgegaan. Sorry, sorry, sorry.
    Het was niet de bedoeling dat mijn mail zo vaak herhaald zou worden.
    Gr. Frederika

• 11 Oktober 2012 - 21:52

Marijke:

Hé Esther,
    Wat fijn om weer wat van jouw te horen(lezen dus).
    Het is daar wel een compleet andere wereld maar het lijkt mij een geweldige ervaring wat je nooit zal vergeten.
    Ook hardstikke mooi dat je kan genieten van alle mooie uitstapjes die jullie maken want zo te zien is het daar prachtig.
    Het aftellen komt zo langzamerhand in zicht hé maar ik wens je nog veel succes met je werk en hoop op nog meer mooie verslagen.
    Heel veel liefs en een dikke tût van Marijke

• 12 Oktober 2012 - 06:46

Tess:

Heel leuk om te lezen! Dat is wel even wat anders dan waar wij zitten. Hoelang blijf je nog in tanzania.? Wat ik niet snap: geen stromend water, maar wel internet? Xx

• 12 Oktober 2012 - 08:59

Klaas:

Hoi Esther,
    Wat een mooie fotoserie en verslag. Fantastisch om de dag mee te beginnen hier. Ik krijg alleen wel heimwee.
    Liefs,
    Klaas

• 12 Oktober 2012 - 21:38

Rose:

Es. wat een super mooie avonturen weer! Geniet ervan!
    xxx

• 13 Oktober 2012 - 10:34

Elly:

Es, wat leuk om weer wat te lezen over je belevenissen. Echt heel bijzonder allemaal en mooie foto's!
    Geniet er nog maar even van, want voor je het weet ben je weer in NL! Liefs!

• 15 Oktober 2012 - 16:49

Jan En Anneke Fan 't Skoat:

Hoi Esther,
    Wat mooie foto's en een prachtig verhaal.
    Geniet, want de tijd vliegt.

Groet, Jan en Anneke fan 't Skoat

• 16 Oktober 2012 - 22:52

Roelien:

Hoi Esther,
    Wat een schitterende foto's van de mensen en ook van het landschap. En je verhalen van het ziekenhuis zijn herkenbaar. Fijn dat je ook veel uitstapjes maakt.
    groet van Roelien

• 27 Oktober 2012 - 20:03

Karel En Janke:

Dag Esther,
    Een ietwat verlate reactie, leuk om jouw belevenissen te lezen.
    Veel fijne momenten nog deze laatste weken !!!

Hartelijke groeten,

Karel en Janke